Door flinke groei verhuist FloraXchange zijn infrastructuur naar het cloud platform Microsoft Azure

FloraXchange is momenteel bezig met het omzetten van al zijn infrastructuur naar het cloud platform Microsoft Azure. ‘s Werelds grootste online handelsplatform voor sierteeltproducten gaat hiermee afscheid nemen van zijn eigen servers en diverse fysieke datacenters.

FloraXchange heeft de laatste jaren een forse groei doorgemaakt. De afgelopen drie jaar is het gebruik ieder jaar verdubbeld in omvang. “Het ieder jaar opschalen van de eigen infrastructuur naar de groeiende vraag kost veel tijd die we liever steken in nieuwe functionaliteiten”, zegt Jefry van den Hoeven.

Op het moment van schrijven draaien de servers van FloraXchange gescheiden over drie locaties op het internet om zo min mogelijk ‘downtime’ te realiseren.  FloraXchange neemt hiervoor data-diensten af in Amsterdam, Eindhoven, en ‘s-Hertogenbosch. De huidige structuur heeft enkele negatieve gevolgen voor de schaalbaarheid en snelheid van het platform waardoor de overstap naar Azure een welkome aanpassing is.

FloraXchange kiest voor Azure omdat dit het beste aansluit bij de werkwijze van de manier waarop software wordt gebouwd. Hiermee zijn ze niet het enige bedrijf wat een overstap maakt naar een cloud dienst. Steeds meer diensten (zoals bijv. Netflix en Spotify) verlaten de eigen infrastructuur en schakelen over op cloud diensten. “Zodra de migratie voltooid is, wordt het mogelijk om iedere 10 minuten een nieuwe versie uit te rollen zonder dat een gebruiker dit in de gaten heeft. Dit is iets wat voor platformen als Facebook en Twitter al gemeengoed is, maar wat bij ons nog hoog op de wensenlijst stond.”

Op vrijdag 3 juni om 18:00 uur zal het team van FloraXchange starten met de overgang. Hierdoor zal de website enkele tijd niet bereikbaar zijn. Bezoekers die naar de website gaan, zullen binnenkomen op een statuspagina waarop de voortgang van de migratie wordt bijgehouden. Het plaatsen van bestellingen (via de aangesloten webshops als via e VMP koppelingen) is tijdelijk niet mogelijk. Gebruikers kunnen zaterdag weer inloggen. ”Ongetwijfeld zijn er nog enkele kleine zaken die we op moeten lossen, maar we hebben er vertrouwen in dat we in het voortraject voldoende getest hebben”, aldus Jefry van den Hoeven.

FloraXchange
FloraXchange is een online communicatieplatform dat kwekers ondersteunt in het verspreiden van het aanbod. Kwekers houden op FloraXchange hun assortiment bij en van daaruit wordt het aanbod kenbaar gemaakt aan de kopers waarmee hij is gekoppeld. De koper wordt zo continu op de hoogte gehouden van de catalogus een aanbod gerelateerde zaken van de kweker. Meer informatie over FloraXchange vindt u op www.floraxchange.nl. Als u vragen heeft over FloraXchange kunt u het beste contact opnemen met Jan van der Lans via: jan@floraxchange.nl of via 0174-725490.