In de afgelopen jaren heeft FloraXchange zich volledig gefocust op potplanten- en boomkwekerijen. Als gevolg van de flinke groei en de intentie om zich te blijven ontwikkelen, gaat FloraXchange het platform verbreden door zich ook te gaan richten op de snijbloemensector. Het platform wordt nu zo ingericht dat de snijbloemenkwekers hun dagaanbod op een eenvoudige manier kunnen verspreiden via FloraXchange.
Toegevoegde waarde
Op dit moment zijn er 356 exporteurs en 1175 kwekers die actief gebruik maken van FloraXchange. “De afgelopen jaren zijn voor ons van groot belang geweest om uit te groeien tot een volwaardig sierteelt platform. Dit proces van ontwikkelen en verbeteren is nodig geweest om te staan waar we nu staan. Voor de snijbloemensector liggen op online gebied nog enorm veel kansen. Wij geloven dat we een forse toegevoegde waarde hebben in de (digitale) communicatie tussen de spelers in de keten. De kweker kan zijn aanbod middels de VMP koppelingen in de systemen van kopers krijgen maar dat is pas het begin van de communicatie”, aldus Jefry van den Hoeven, verantwoordelijk voor de productontwikkeling van FloraXchange.
VMP koppeling met dagprijzen
Het communiceren van dagprijzen was één van de vereisten voor snijbloemenkwekers om met het platform te kunnen werken. Doordat dit nu mogelijk is, is het platform voor snijbloemenkwekers een stuk toegankelijker. Snijbloemenkwekers kunnen via FloraXchange eenvoudig differentiatie in producten communiceren zoals lengte, kwaliteiten, verpakkingen, en variëteiten en hierdoor exclusieve vaste lijnen creëren met kopers. Tevens kunnen ze termijnprijzen en aanvragen (contractprijzen) communiceren naar het groeiende aantal bloemenexporteurs die een koppeling hebben met FloraXchange. Ook kunnen ze FloraXchange inzetten om orders af te handelen, stickers af te drukken, aflevertijden te communiceren en te koppelen met hun eigen software. De afrekening van de producten gebeurt voor leden van FloraHolland ‘gewoon’ via de FloraHolland.
Uniek
Kopers kunnen op FloraXchange een totaalbeeld krijgen van wat de sector te bieden heeft. Ze kunnen een selectie maken van kwekers waar ze zaken mee willen doen. Van deze kwekers kunnen ze vervolgens het gewenste assortiment aanvinken. Ook kan een koper dit assortiment zelf verrijken of de kweker vragen om extra data of specifieke (actie)prijzen. Kweker en koper werken zo nauw samen om de webshops van de kopers te voeden met de juiste data. Deze manier van werken maakt FloraXchange uniek. Het grote voordeel voor kwekers is dat ze direct een podium hebben om hun product op te plaatsen die vervolgens direct ingeschoten kan worden in de webshops van veel exporteurs.
Efficiëntere samenwerking
FloraXchange streeft met de nieuwe uitbreiding naar een nog efficiëntere samenwerking tussen diverse ketenspelers. Om de nieuwe doelgroep op weg te helpen, biedt FloraXchange snijbloemenkwekers een gratis proefabonnement aan. “Gedurende drie maanden krijgen de nieuwe gebruikers alle mogelijkheden van een premium account en kunnen zij onder meer gratis hun aanbod verspreiden en netwerk uitbreiden”, aldus Jan van der Lans, Salesmanager van FloraXchange.
Als groep naar buiten treden
Wessel van Paassen van kwekersgroep VannoVa Master Growers werkt nu bijna een jaar met FloraXchange en is erg enthousiast. “Het grote voordeel voor ons is dat we vanuit FloraXchange als een groep kwekers naar buiten kunnen treden. Binnen VannoVa hebben we allerlei verschillende producten maar FloraXchange biedt ons de mogelijkheid om ons aanbod als één groep te communiceren (via een webshop).”